Σε συνεργασία με το THE TIPPING POINT αναπτύξαμε κατά το σχολικό έτος 2023-2024 σε δυο τμήματα (Α5 και Β4)το πρόγραμμα “Mental Health & Self – Identification Journey”. Το πρόγραμμα συνδύαζε τον επαγγελματικό προσανατολισμό με την εκπαίδευση για καλύτερη ψυχική υγεία. Η σύνδεση , όσο παράδοξη κι αν φαίνεται καταρχάς, είναι πραγματική καθώς η αμηχανία και η ανασφάλεια των εφήβων μπροστά στο επαγγελματικό τους μέλλον και η ανάγκη σε μικρή ηλικία να πάρουν σημαντικές αποφάσεις αυξάνει την ψυχική πίεση και το άγχος.
Το πρόγραμμα εξελισσόταν σε τρία στάδια:
1o στάδιο: Επιμόρφωση εκπαιδευτικών για το πρόγραμμα “Mental Health & Self Identification journey” (Openous)
• Κατανοώντας τις ψυχικές προκλήσεις στη σχολική ηλικία
• Εφαρμογές πρόληψης για την ψυχική υγεία των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον
• Στάση των εκπαιδευτικών σε άμεσα και έμμεσα σημάδια ψυχικής δυσφορίας των παιδιών
• Παρουσίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων
2o στάδιο: Υλοποίηση 1ης ενότητας-> Επαγγελματικός προσανατολισμός μέσω της βιωματικής μάθησης. Α΄μέρος: Workshop για μαθητές/-τριες “Find your purpose” Αξιοποίηση εργαλείου της Gen AI για την παροχή συμβουλευτικής στον επαγγελματικό προσανατολισμό. Ως βοηθός των μαθητών, το ChatGPT μπορεί να δράσει ως ψηφιακός βοηθός που τους δίνει πληροφορίες και ιδέες σχετικά με τις αναζητήσεις τους. Μπορεί να δράσει ως βοηθός έρευνας σε μία εργασία και στη δημιουργία και παρουσίαση διαθεματικού project στην τάξη. Οι μαθητές πειραματίστηκαν με αυτό στην τάξη.
Β’ μέρος: Γνωρίζω επαγγελματικά μονοπάτια αλληλεπιδρώντας με μέντορες. Συνάντηση με μέντορες διαφόρων επαγγελμάτων και τομέων (αεροδιαστημικής, καινοτομίας/επιχειρηματικότητας, ιατρικής, ψυχολογίας , νομικής κ.ά)
3ο στάδιο: Υλοποίηση 2ης ενότητας-> Μαθαίνω για την Ψυχική υγεία. Καταπολεμώ τα ταμπού εξερευνώντας προκλήσεις ψυχικής υγείας και τρόπους αντιμετώπισης, με αντικειμενα:
- Διαχείριση άγχους/Κρίσεις πανικού
● Οικογενειακές Σχέσεις (π.χ ο τρόπος που επικοινωνούμε με μέλη της οικογένειας, συγκρούσεις κ.α)
● Σχολικές Σχέσεις/ Εκφοβισμός
● Δυσκολίες στην μάθηση (πχ απομνημόνευση ύλης), στην Επικοινωνία
● Θέματα που σχετίζονται με τη χρήση της τεχνολογίας (π.χ: άγχος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, υπερβολική χρήση οθόνης κ.α)
4ο στάδιο: Κατασκευή του «Οδηγού ψυχικής υγείας από μαθητές για μαθητές» και αξιολόγηση του προγράμματος
Τα προσδοκώμενα αποτελέσματα ήταν οι έφηβοι να :
- Κατανοήσουν περισσότερο τον εαυτό τους και τις δυνατότητες τους εστιάζοντας στα ενδιαφέροντα, στις κλίσεις/στα ταλέντα, στα χόμπι και τις δεξιότητες τους
● Μάθουν τρόπους με τους οποίους μπορώ να θέτουν στοχευμένες ερωτήσεις σχετικά με τον επαγγελματικό τους προσανατολισμό ώστε να ξεκλειδώσουν μια ισχυρότερη αίσθηση αυτογνωσίας.
• εξερευνήσουν ειδικότητες του ενδιαφέροντος τους μέσα από πραγματικά καικαθημερινά παραδείγματα επαγγελματιών (μεντόρων),
- αλληλεπιδράσουν με επαγγελματίες που αγαπούν αυτό που κάνουν, αναπτύσσουν χρήσιμες δεξιότητες για το μέλλον τους,
Τέλος να κατασκευάσουν, συγκεντρώνοντας την εμπειρία τους από την όλη διαδικασία, το δικό τους Οδηγό Ψυχικής Υγείας, που να τον μοιραστούν με τους άλλους συμμαθητές του σχολείου ή, και γιατί όχι, με την ευρύτερη σχολική κοινότητα.
Υπεύθυνοι για την υλοποίηση του προγράμματος ήταν οι εκπαιδευτικοί: Ματθαίου Μαρία, ΠΕ02, Τσάλλας Γιώργος, ΠΕ86, και Καράπα Μαγδαληνή, ΠΕ02.
Μπορείτε να δείτε τον Οδηγό για τους εκπαιδευτικούς:
Οδηγός-εκπαιδευτικών-για-την-προαγωγή-της-ψυχικής-υγείας-στη-σχολική-κοινότητα-στο-πλαίσιο-του-προγράμματος-Mental-Health-and-Self-Identification-JourneyΟι συναντήσεις με τους Μέντορες:
THE-TIPPING-POINT-συναντήσεις