ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΕΚΠ/ΚΟΥ | ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΜΑΡΙΑ- ΚΟΤΣΑΡΗ ΕΛΕΝΗ |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ | ΠΕΟ2, ΠΕ01 |
ΤΙΤΛΟΣ | Σκαλίζοντας τα αρχεία του σχολείου: ταξίδι στην ιστορία της γραφής και στην ιστορία του σχολείου, με ευτράπελα και σοβαρά, και με συνταξιδιώτη το Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών |
ΘΕΜΑΤΙΚΗ/ΕΣ ΟΜΙΛΟΥ | Έρευνα και μελέτη Αρχείων, Εκδοτική δραστηριότητα, εξέλιξη της γραφής, ανάπτυξη φιλέρευνου πνεύματος, συνεργασία με το Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως/δίκτυο σχολείων ( έδρα: Θεσσαλονίκη) |
ΤΑΞΗ | Α,Β, Γ |
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ | Έως 20 μαθητές-τριες |
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ/ΔΡΑΣΕΩΝ | Οκτώβριος 2023:Τι είναι «Αρχείο»;-Φορείς που χειρίζονται ΑρχείαΥλικά και όργανα γραφήςΝοέμβριος 2023: 1.Γνωριμία με τα αρχεία του σχολείου 2. Συντήρηση χειρογράφων και βιβλίων 3. Κατασκευή Κώδικα Δεκέμβριος 2023: 1. Υδατόσημα – Σφραγίδες, 2.επιλογή θέματος προς μελέτη από τα αρχεία του σχολείου (προτεινόμενο : Πρακτικά Συλλόγου Διδασκόντων που αφορούν την επιβολή πειθαρχικών μέτρων σε παραβατικές συμπεριφορές μαθητών) – σκανάρισμα αρχείων Φεβρουάριος -Μάρτιος- Απρίλιος 2024: -1.μελέτη των επιλεγμένων αρχείων –καταγραφή περιπτώσεων: σχολιασμός και σύγκριση στο πλαίσιο των ισχυόντων κατά εποχή παιδαγωγικών αντιλήψεων 2. Δημιουργία χειρογράφων 3. εκπαιδευτικές- βιωματικές επισκέψεις Μάιος 2024: 1.Παρουσίαση εργασιών σε συνέδριο 2. έκδοση τεύχους με τις εργασίες των μαθητών |
ΩΡΕΣ-ΤΟΠΟΣ-ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ | 2 διδακτικές ώρες εβδομαδιαίως Βιβλιοθήκη Τρίτη (ή άλλη μέρα προτίμησης της πλειοψηφίας των μαθητών) |
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ | 1.Υλικό που παραχωρεί το ΠΙΠΜ από το πιλοτικό πρόγραμμα « Ιστορία της Παλαιογραφίας» [ Βιβλιογραφία: Mioni: ελληνική Παλαιογραφία, Τsereteli: Βραχυγραφίες ΧΦΦ, Αναστάσιος- Φοίβος Χρηστίδης: Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας, Βυζαντινή βιβλιοδεσία κ.ά.] Βιβλία Πρακτικών Συλλόγου Διδασκόντων (αρχών 20ου αιώνα)Ποινές σε παραβατικές συμπεριφορές μαθητών https://www.alfavita.gr/koinonia/145520_systima-poinon-kai-peitharhias-stin-ellada-toy-19oy-aionahttp://apothesis.teicm.gr/xmlui/handle/123456789/4233 |
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ | Επιστημονική μελέτη, επιτόπια έρευνα, βιωματική μάθηση, παιχνίδι ρόλων, βιβλιογραφική ανασκόπηση, ομαδοσυνεργατική |
ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ | • Η έρευνα στα αρχεία του σχολείου για την ανάδειξη πτυχών της ιστορίας του και των ανθρώπων του. • Η μελέτη με αφορμή αρχειακό υλικό ενδιαφέροντος θέματος για την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης των μαθητών και τη διαγενεακή προσέγγιση • Η ανάπτυξη σε κλίμα αμοιβαίου σεβασμού διαύλων επικοινωνίας μεταξύ του Πατριαρχικού Ιδρύματος Πατερικών Μελετών. και του 1ου ΠΡΟΤΥΠΟΥ ΓΕΛ ΧΑΛΚΙΔΑΣ , που θα διευκολύνουν την έρευνα και την αξιοποίηση των καλών εκπαιδευτικών πρακτικών και τη διάχυση αυτών στην εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας. • Η στήριξη του εκπαιδευτικού έργου του σχολείου στους τομείς των παιδαγωγικών και των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων των ανθρωπιστικών επιστημών και των νέων τεχνολογιών. • Η διεπιστημονική και διαθεματική προσέγγιση στη γνώση. • Η διάχυση των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων στην κοινωνία και στους θεσμούς. • Η δημιουργία προϋποθέσεων εξωστρέφειας της σχολικής μονάδας. • Την βιωματική πρόσκτηση του μακροχρόνιου αγώνα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, μέσω της εκπαίδευσης, για την ανάδειξη, προστασία και συνέχιση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. • Δημιουργία έξυπνων εργαστηρίων σχετικά με την ιστορία της γραφής, την αποτύπωση της στα χειρόγραφα και την αποκωδικοποίησή της στα βυζαντινά χειρόγραφα. • Η ευαισθητοποίηση των παιδιών στην φιλοκαλία της καλλιγραφίας, του κειμένου, των λέξεων και της γλώσσας. • Να αναπτυχθεί στα παιδιά η ευφυΐα του κώδικα, το εικαστικό του χειρογράφου, τη φιλοσοφική ματιά της γλώσσας. • Η καλλιέργεια της ανακαλυπτικής και κριτικής ικανότητας του μαθητή, η γνωριμία και η ενασχόληση με όλη αυτή την πορεία που έδωσε στον άνθρωπο μια θέση στην ιστορία….το ταξίδι της γραφής. |
ΤΡΟΠΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΜΑΘΗΤΩΝ | -η παρουσία τους και ενεργός συμμετοχή τους στις εργασίας του Ομίλου (δυνατότητα απουσιών: ως 4 συνεδρίες το χρόνο) – η συμβολή τους στις τελικές εργασίες, που θα εκδοθούν σε ετήσιο τεύχος |
ΠΑΡΑΔΟΤΕΑ | Βιβλίο με τις εργασίες από την έρευνα των σχολικών αρχείων (τέλους 19ου-αρχών 20ου) σχετικά με την παραβατικότητα των μαθητών και τα παιδαγωγικά μέτρα Λεύκωμα(: Κώδικας) με τις ασκήσεις καλλιγραφίας και μεταγγραφές αρχείων |
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΦΟΡΕΙΣ ΚΛΠ | Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κων/πόλεως, Γενικά Αρχεία του Κράτους, Μουσείο Παιδείας του Πανεπιστημίου Αθηνών (http://mouseiopaideias.ppp.uoa.gr/), Ιστορικό Αρχείο ΕΚΠΑ, Θεοδώρα Αντωνοπούλου, Καθηγήτρια Βυζαντινής Φιλολογίας του ΕΚΠΑ Επαγγελματίας Καλλιγράφος (https://www.starofservice.gr/dir/attike/athena/athena/kalligraphia) Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας Ηγούμενος Ιερά Μονής Φιλοσόφου |
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ | Θεσσαλονίκη- ΠΙΠΜ (Μονή Βλατάδων)Κωνσταντινούπολη-Οικουμενικό Πατριαρχείο-Μεγάλη του Γένους Σχολή- Θεολογική Σχολή της Χάλκης: πιθανή, για επιτόπια μελέτη αρχείων ή Βενετία: Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών ΣπουδώνΑθήνα: Μουσείο Παιδείας Πανεπιστημίου Αθηνών Σημείωση: οι διδακτικές επισκέψεις- εκδρομές είναι προτεινόμενες και θα πραγματοποιηθούν ανάλογα με τις επιθυμίες και τις δυνατότητες των μαθητών/τριών του Ομίλου |
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΕΚΠ/ΚΟΥ | ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΜΑΡΙΑ- ΚΟΤΣΑΡΗ ΕΛΕΝΗ |
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ | ΠΕΟ2, ΠΕ01 |
ΤΙΤΛΟΣ | Σκαλίζοντας τα αρχεία του σχολείου: ταξίδι στην ιστορία της γραφής και στην ιστορία του σχολείου, με ευτράπελα και σοβαρά, και με συνταξιδιώτη το Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών |
ΘΕΜΑΤΙΚΗ/ΕΣ ΟΜΙΛΟΥ | Έρευνα και μελέτη Αρχείων, Εκδοτική δραστηριότητα, εξέλιξη της γραφής, ανάπτυξη φιλέρευνου πνεύματος, συνεργασία με το Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως/δίκτυο σχολείων ( έδρα: Θεσσαλονίκη) |
ΤΑΞΗ | Α,Β, Γ |
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ | Έως 20 μαθητές-τριες |
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ/ΔΡΑΣΕΩΝ | Οκτώβριος 2023:Τι είναι «Αρχείο»;-Φορείς που χειρίζονται ΑρχείαΥλικά και όργανα γραφήςΝοέμβριος 2023: 1.Γνωριμία με τα αρχεία του σχολείου 2. Συντήρηση χειρογράφων και βιβλίων 3. Κατασκευή Κώδικα Δεκέμβριος 2023: 1. Υδατόσημα – Σφραγίδες, 2.επιλογή θέματος προς μελέτη από τα αρχεία του σχολείου (προτεινόμενο : Πρακτικά Συλλόγου Διδασκόντων που αφορούν την επιβολή πειθαρχικών μέτρων σε παραβατικές συμπεριφορές μαθητών) – σκανάρισμα αρχείων Φεβρουάριος -Μάρτιος- Απρίλιος 2024: -1.μελέτη των επιλεγμένων αρχείων –καταγραφή περιπτώσεων: σχολιασμός και σύγκριση στο πλαίσιο των ισχυόντων κατά εποχή παιδαγωγικών αντιλήψεων 2. Δημιουργία χειρογράφων 3. εκπαιδευτικές- βιωματικές επισκέψεις Μάιος 2024: 1.Παρουσίαση εργασιών σε συνέδριο 2. έκδοση τεύχους με τις εργασίες των μαθητών |
ΩΡΕΣ-ΤΟΠΟΣ-ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ | 2 διδακτικές ώρες εβδομαδιαίως Βιβλιοθήκη Τρίτη (ή άλλη μέρα προτίμησης της πλειοψηφίας των μαθητών) |
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ | 1.Υλικό που παραχωρεί το ΠΙΠΜ από το πιλοτικό πρόγραμμα « Ιστορία της Παλαιογραφίας» [ Βιβλιογραφία: Mioni: ελληνική Παλαιογραφία, Τsereteli: Βραχυγραφίες ΧΦΦ, Αναστάσιος- Φοίβος Χρηστίδης: Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας, Βυζαντινή βιβλιοδεσία κ.ά.] Βιβλία Πρακτικών Συλλόγου Διδασκόντων (αρχών 20ου αιώνα)Ποινές σε παραβατικές συμπεριφορές μαθητών https://www.alfavita.gr/koinonia/145520_systima-poinon-kai-peitharhias-stin-ellada-toy-19oy-aionahttp://apothesis.teicm.gr/xmlui/handle/123456789/4233 |
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ | Επιστημονική μελέτη, επιτόπια έρευνα, βιωματική μάθηση, παιχνίδι ρόλων, βιβλιογραφική ανασκόπηση, ομαδοσυνεργατική |
ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ | • Η έρευνα στα αρχεία του σχολείου για την ανάδειξη πτυχών της ιστορίας του και των ανθρώπων του. • Η μελέτη με αφορμή αρχειακό υλικό ενδιαφέροντος θέματος για την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης των μαθητών και τη διαγενεακή προσέγγιση • Η ανάπτυξη σε κλίμα αμοιβαίου σεβασμού διαύλων επικοινωνίας μεταξύ του Πατριαρχικού Ιδρύματος Πατερικών Μελετών. και του 1ου ΠΡΟΤΥΠΟΥ ΓΕΛ ΧΑΛΚΙΔΑΣ , που θα διευκολύνουν την έρευνα και την αξιοποίηση των καλών εκπαιδευτικών πρακτικών και τη διάχυση αυτών στην εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας. • Η στήριξη του εκπαιδευτικού έργου του σχολείου στους τομείς των παιδαγωγικών και των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων των ανθρωπιστικών επιστημών και των νέων τεχνολογιών. • Η διεπιστημονική και διαθεματική προσέγγιση στη γνώση. • Η διάχυση των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων στην κοινωνία και στους θεσμούς. • Η δημιουργία προϋποθέσεων εξωστρέφειας της σχολικής μονάδας. • Την βιωματική πρόσκτηση του μακροχρόνιου αγώνα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, μέσω της εκπαίδευσης, για την ανάδειξη, προστασία και συνέχιση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. • Δημιουργία έξυπνων εργαστηρίων σχετικά με την ιστορία της γραφής, την αποτύπωση της στα χειρόγραφα και την αποκωδικοποίησή της στα βυζαντινά χειρόγραφα. • Η ευαισθητοποίηση των παιδιών στην φιλοκαλία της καλλιγραφίας, του κειμένου, των λέξεων και της γλώσσας. • Να αναπτυχθεί στα παιδιά η ευφυΐα του κώδικα, το εικαστικό του χειρογράφου, τη φιλοσοφική ματιά της γλώσσας. • Η καλλιέργεια της ανακαλυπτικής και κριτικής ικανότητας του μαθητή, η γνωριμία και η ενασχόληση με όλη αυτή την πορεία που έδωσε στον άνθρωπο μια θέση στην ιστορία….το ταξίδι της γραφής. |
ΤΡΟΠΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΜΑΘΗΤΩΝ | -η παρουσία τους και ενεργός συμμετοχή τους στις εργασίας του Ομίλου (δυνατότητα απουσιών: ως 4 συνεδρίες το χρόνο) – η συμβολή τους στις τελικές εργασίες, που θα εκδοθούν σε ετήσιο τεύχος |
ΠΑΡΑΔΟΤΕΑ | Βιβλίο με τις εργασίες από την έρευνα των σχολικών αρχείων (τέλους 19ου-αρχών 20ου) σχετικά με την παραβατικότητα των μαθητών και τα παιδαγωγικά μέτρα Λεύκωμα(: Κώδικας) με τις ασκήσεις καλλιγραφίας και μεταγγραφές αρχείων |
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΦΟΡΕΙΣ ΚΛΠ | Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κων/πόλεως, Γενικά Αρχεία του Κράτους, Μουσείο Παιδείας του Πανεπιστημίου Αθηνών (http://mouseiopaideias.ppp.uoa.gr/), Ιστορικό Αρχείο ΕΚΠΑ, Θεοδώρα Αντωνοπούλου, Καθηγήτρια Βυζαντινής Φιλολογίας του ΕΚΠΑ Επαγγελματίας Καλλιγράφος (https://www.starofservice.gr/dir/attike/athena/athena/kalligraphia) Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας Ηγούμενος Ιερά Μονής Φιλοσόφου |
ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ | Θεσσαλονίκη- ΠΙΠΜ (Μονή Βλατάδων)Κωνσταντινούπολη-Οικουμενικό Πατριαρχείο-Μεγάλη του Γένους Σχολή- Θεολογική Σχολή της Χάλκης: πιθανή, για επιτόπια μελέτη αρχείων ή Βενετία: Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών ΣπουδώνΑθήνα: Μουσείο Παιδείας Πανεπιστημίου Αθηνών Σημείωση: οι διδακτικές επισκέψεις- εκδρομές είναι προτεινόμενες και θα πραγματοποιηθούν ανάλογα με τις επιθυμίες και τις δυνατότητες των μαθητών/τριών του Ομίλου |