Για δεύτερη συνεχή χρονιά το 1ο ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΕΛ ΧΑΛΚΙΔΑΣ με τον Όμιλό του της Αρχειακής Έρευνας (υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Ματθαίου Μαρία- Κότσαρη Ελένη) μετέχει της χαράς και τιμής να συνεργάζεται με το Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών μέσω του εγκεκριμένου από το ΙΕΠ εκπαιδευτικού προγράμματος του Π.Ι.Π.Μ. ” Παλαιογραφία -Το ταξίδι της γραφής”, με υψηλού επιπέδου αποτελέσματα στο παιδαγωγικό όσο και στο διδακτικό σκέλος.
Για το τρέχον σχολικό έτος η στοχοθεσία του προγράμματος επικεντρώνεται στις επιρροές που δέχθηκε η συγγραφική πορεία του πολιτισμού μας στα κείμενα και στην διακόσμηση από το φυσικό περιβάλλον, θέλοντας να αναδείξει αφενός μεν την αλληλένδετη πορεία ανθρώπου -φύσης όσο και να μετακενώσει την πράσινη ατζέντα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, στενά συνυφασμένη με τους 17 Στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης του Ο.Η.Ε. , ενώ ταυτόχρονα συνδυάζεται ισόρροπα με την άλλη ερευνητική εργασία του Ομίλου.
Τιμής ένεκεν, πρωτίστως, για την άψογη καθόλα συνεργασία μας σε όλα τα επίπεδα και κυρίως προς επίρρωσιν της ορθοδομημένης πρόσκτησης του αντικειμένου, το 1ο ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΕΛ ΧΑΛΚΙΔΑΣ έτυχε της δυνατότητας , κατόπιν επίσημης πρόσκλησης του Π.Ι.Π.Μ. από το Φινλανδικό Κράτος και την Ορθόδοξη Μητρόπολη Εσθονίας, να επισκεφθεί και τις δύο χώρες, στα πλαίσια του εκπαιδευτικού προγράμματος του Π.Ι.Π.Μ. που εκπονούν.
Η επιλογή των δύο χωρών αποτελούν πρελούδιο έμπνευσης και μίμησης σε θέματα που άπτονται του περιβαλλοντικού τομέα, εφόσον η χώρα της Φινλανδίας κατέχει μία από τις πρώτες θέσεις παγκοσμίως στην πολιτική της βιώσιμης ανάπτυξης και αρμονικής συνύπαρξης του ανθρώπου με κάθε στοιχείο της φύσης ανά τους αιώνες, ενώ το Ταλίν αποτέλεσε την Πράσινη Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2023.
Έτσι το διάστημα 26-29 Νοεμβρίου 2024 σαράντα δυο μαθητές ( η ομάδα διευρύνθηκε από μαθητές, που εκπονούν τη διαθεματική δράση « Δύναμη, φως, ενέργεια στην Εξαήμερο Ομιλία του Μ. Βασιλείου» υπό την εποπτεία της κ. Κότσαρη και των ΠΕ04 κ. Γιαννουλέα Κύρκας και Τζάνη Γιώργου) επισκέφτηκαν το Ελσίνκι και το Ταλίν. Περιηγήθηκαν σε μνημεία, όπου αποτυπώνεται η ιστορία της χώρας (σουηδοκρατία, ρωσοκρατία) και η νοοτροπία ενός λαού που έχει την κουλτούρα του «εμείς, όλοι για όλους» σε όλες τις εκφάνσεις της κοινωνικής του ζωής και της κρατικής οργάνωσης, κι όχι απλώς περιστασιακά. Η περιήγηση στον Ορθόδοξο ναό Ουσπένσκι, τη Senatu Squareμε τα μνημεία της, το Πανεπιστήμιο, τον Καθεδρικό Ναό της Αγίας Τριάδος, τον ιδιότυπο Ναό Τεμπελιούκο, που είναι σκαλισμένος μέσα σε πανάρχαιο γρανίτη, με γυάλινη οροφή κι εξαιρετική ακουστική αποτέλεσε την πρώτη επαφή με τη Φινλανδία. Η δεύτερη μέρα άρχισε με επίσκεψη και ξενάγηση στο Seurasaari (: νησί της παρέας), το open-air museum με τα παραδοσιακά ξύλινα σπίτια, που μεταφέρθηκαν από όλα τα μέρη της Φινλανδίας. Εκεί, με τη βοήθεια της εξαιρετικής ελληνόφωνης ξεναγού, πήραμε γεύση από την αγροτική ζωή στη Φινλανδία, την κοινωνική διαστρωμάτωση, τις συνήθειες, τα τεχνολογικά επιτεύγματα. Στη συνέχεια μετά από μια στάση στην Old Market Hall στο λιμάνι, περάσαμε με πλοιάριο στη νήσο-φρούριο Suomelina , που είναι μνημείο της παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO . Περιηγηθήκαμε στο φρούριο, τις εκκλησίες, τον στρατώνα, το ναυπηγείο, όπου μεταξύ άλλων η ξεναγός μας είπε ότι το ναυτικό των Φιλανδών, όταν φτιάχτηκε τον 18ο αιώνα, επανδρώθηκε με Έλληνες ναυτικούς από τη Μαύρη Θάλασσα , που πήγαν εκεί στα βόρεια μέσω της Ρωσίας! Στο μουσείο Ehrensvard εκτός των άλλων είδαμε την περιοδική έκθεση «Land Surveying and Mapping in Finland since 1633». Στην έκθεση παρουσιάζονταν δύο μοναδικά από τα επτά μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO της Φινλανδίας, η Suomenlinna και το γεωδαιτικό τόξο Struve, ταυτόχρονα. Και τα δύο έχουν φέρει διεθνή τεχνογνωσία στη Φινλανδία κατά την κατασκευή τους, η οποία με τη σειρά της συνέβαλε στη χαρτογράφηση της Φινλανδίας και στην απόδειξη του σχήματος της γης. Το απόγευμα επιστρέψαμε στην περιοχή του Κεντρικού σταθμού τρένων με το εμβληματικό κτήριο του σταθμού. Προηγουμένως όμως κατευθυνθήκαμε για επίσκεψη στην παρακείμενη Βιβλιοθήκη Oodi (=Ωδή). “Το Oodi είναι αυτό που θέλετε να είναι.” διαβάζουμε στην επίσημη αρχική σελίδα της Βιβλιοθήκης, που ανακηρύχτηκε η καλύτερη βιβλιοθήκη στον κόσμο. « Γνωρίστε φίλους, αναζητήστε πληροφορίες, βυθιστείτε σε ένα βιβλίο ή εργασία. Δημιουργήστε κάτι νέο στα στούντιο του Oodi ή στο Urban Workshop. Οι υπηρεσίες και οι εγκαταστάσεις του Oodi είναι στη διάθεσή σας επτά ημέρες την εβδομάδα, από νωρίς το πρωί έως αργά το βράδυ.” Κι αυτό είναι η αλήθεια! Δεν παραλείψαμε μια σύντομη επίσκεψη στο Ολυμπιακό Στάδιο του Ελσίνκι. Την Τρίτη ημέρα με πλοίο της γραμμής διασχίσαμε τη Βαλτική για Ταλίν (Εσθονία). Εκεί , αφού συναντήσαμε τον επίσης ελληνόφωνο εσθονό ξεναγό (ο οποίος είναι διδακτορικός φοιτητής Αρχαίας Ιστορίας στο ΕΚΠΑ) ξεκινήσαμε την ξενάγηση από το Kadriog Park, με τους κήπους, τις λιμνούλες, τα θερινά ανάκτορα, συνεχίσαμε στην Παλιά Πόλη, τον λόφο Toombea, τον Ναό του Αγίου Νικολάου , που λειτουργεί ως μουσείο εκκλησιαστικής τέχνης της Βαλτικής με εμβληματικό έκθεμα τον «Μακάβριο Χορό», σύνηθες θέμα στην ύστερη μεσαιωνική τέχνη και λογοτεχνία , του Μπερντ Νότκε και πανοραμική θέα από το καμπαναριό του.
Στην συγκεκριμένη εκπαιδευτική μετακίνηση όλα τα σημεία ενδιαφέροντος και επίσκεψης σε Φινλανδία και Εσθονία αποτελούν ορόσημα καινοτομίας και πλήρους προσαρμογής του ανθρώπου στη φύση χωρίς να καταλύεται η υπεροχή της δυναμικής και του κάλλους της με αγαστή ανάπτυξη, παραλλήλως, κάθε πτυχής του ανθρώπινου πολιτισμού. Οι εκπαιδευτικοί στόχοι, που είχαν τεθεί επιτεύχθηκαν στο έπακρο.
Ευχαρστούμε θερμά την κ. Ιωάννα Κλιάρη , υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του ΠΙΠΜ, που μας εμπιστεύτηκε και μας έδωσε την ευκαιρία για μια τέτοια ποιοτική εκπαιδευτική εκδρομή . Την ευχαριστούμε και για τα καλά της λόγια:
«Άξιος ερευνητής, μετακενωτής και συνεργάτης το 1ο Πρότυπο ΓΕΛ Χαλκίδας, το οποίο αρίστως ανταποκρινόμενο στο απαιτητικό, διαθεματικό και άκρως βιωματικό 12αωρο πρόγραμμα, καθημερινά, αποτελεί “Ήλιο του Μεσονυκτίου” στην τιτάνια προσπάθεια του Οικουμενικού Πατριαρχείου για πολιτιστικό και οικολογικό γραμματισμό των νέων μας!
Με μέσο όρο 20.000 βήματα την ημέρα, η ιστορία, η γεωγραφία, οι φυσικές επιστήμες, η τέχνη και η θεολογία της πολιτιστικής “Βαλχάλα”, του περιβαλλοντικού “παραδείσου” της Ευρώπης, των χωρών της Βαλτικής, αναβαθμίζει το πρόσημο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της διδακτικής αποτελεσματικότητας.»