Το παρόν επισυναπτόμενο αρχείο αποτελεί το απόσταγμα της  Καινοτόμου Δράσης “Οι έφηβοι μιλάνε με τη δική τους αλφαβήτα! Ας τους ακούσουμε!», την οποία ανέπτυξε κατά το σχολικό έτος 2024-2025 ομάδα εκπαιδευτικών του 1ου Πρότυπου ΓΕΛ Χαλκίδας, οι φιλόλογοι Ζαχαριάδου Σουζάνα, Λιάσκου Αικατερίνη και Ματθαίου Μαρία. Βασικός στόχος της δράσης ήταν η διάχυση καλών εκπαιδευτικών πρακτικών σε σχολικές μονάδες όμορων σχολείων με τη διοργάνωση ημερίδας και την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού. Η Δράση συμπεριλήφθηκε στο πλαίσιο αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας [Άξονας: 7. Σχολείο και κοινότητα. Ενίσχυση σχέσεων και επιδίωξη συνεργασιών με φορείς Εξωστρέφεια – διάχυση καλών πρακτικών].Η πραγματοποίηση της ημερίδας στο συνεδριακό κέντρο της Περιφέρειας Χαλκίδας στις αρχές Μαρτίου, απευθυνόταν σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς του Δήμου Χαλκιδέων με ζητούμενο την ευαισθητοποίηση και τον προβληματισμό πάνω σε θέματα της εφηβείας με τη βοήθεια της θεατρικής πράξης και την ανάπτυξη ομαδοσυνεργατικής άσκησης δημιουργικής γραφής.

Τα σχολεία που ανταποκρίθηκαν στην πρόσκλησή μας ήταν το 2ο Γυμνάσιο Χαλκίδας, το 3ο Γυμνάσιο Χαλκίδας, το 6ο Γυμνάσιο Χαλκίδας, το Γυμνάσιο Κανήθου  και το Γυμνάσιο Βαθέος Αυλίδας. Ευχαριστούμε θερμά τις Διευθύνσεις τους και τους εκπαιδευτικούς τους που επέτρεψαν αυτήν την αλληλεπίδραση, η οποία είχε πολλαπλά οφέλη για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Οι 250 συμμετέχοντες μαθητές των σχολείων εντυπωσίασαν με την ωριμότητα,  την αυτοπειθαρχία στον χρόνο και στο έργο, που είχαν αναλάβει, και την άνεση με την οποία δούλεψαν στις ομάδες, δείγμα της καλής δουλειά που γίνεται στα σχολεία τους.

 Αναφορικά με τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα ξεκινήσαμε με τη σκέψη ότι  το σημερινό σχολείο έρχεται συχνά αντιμέτωπο με ποικίλες προκλήσεις και προβλήματα, η αποτελεσματική αντιμετώπιση των οποίων προϋποθέτει την ύπαρξη ευρύτερων συνεργασιών και την ανάληψη συλλογικών δράσεων. Η εφηβεία είναι μια περίοδος γεμάτη αλλαγές, προκλήσεις και ανακαλύψεις, μια κρίσιμη φάση της ζωής που διαμορφώνει την ταυτότητα και τις αξίες των νέων.  Στόχος, λοιπόν,  της συγκεκριμένης δράσης είναι να κατανοήσουμε καλύτερα τις ανάγκες και τα συναισθήματα των εφήβων, να αναδείξουμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν και να προτείνουμε τρόπους επικοινωνίας και ενσυναίσθησης για γονείς, εκπαιδευτικούς και εφήβους, με απώτερο σκοπό την  ενδυνάμωση των σχέσεών τους και την αλληλοκατανόηση.

Ανάλογη διαδικασία με των μαθητών είχε αποφασιστεί να γίνει και με τους γονείς, -σε συνδυασμό με μια εισήγηση ειδικού για ζητήματα εφηβείας- ώστε και δημιουργηθεί η Αλφαβήτα της Εφηβείας από την οπτική των γονέων. Δεν έγινε εφικτή η πραγματοποίηση της εκδήλωσης. Επειδή όμως θεωρούμε σημαντική την άποψη των γονιών, και πολύ βοηθητική για τον σχεδιασμό επόμενων δράσεων με αντίκρισμα, επιχειρήσαμε να καταγραφούν οι  αντιλήψεις τους μέσω ενός ερωτηματολογίου.

Δημοσιοποιείται το παραγόμενο υλικό της δράσης για να γίνει κτήμα όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας:

ΤΟ-ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ-ΤΗΣ-ΕΦΗΒΕΙΑΣ-ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΙΜΟ